(1) N. Manolescu, Literatura română postbelică - Lista lui Manolescu. Vol.II: Proza. Teatrul, Brașov 2001, S.329-344. Vgl. E. Vlădăreanu, Lista lui Manolescu, in: Cotidianul 20.10.01.

(2) Das rumänische Wort für Dramatiker oder Stückeschreiber, wie es B. Brecht einführen wollte, ist dramaturg. Das deutsche „Dramaturg“ heißt auf rumänisch secretar literar.

(3) G. Stanomir, Die rumänische Dramatik nach 1945. Versuch einer Standortbestimmung und ästhetischen Wertung. Kritische Interpretationen und bio-bibliographische Materialien, Frankfurt am Main u.a.1980. Ich beabsichtige, das Buch auf dieser Website aufzunehmen - die Auflage war recht klein und gerade in Rumänien ist es wegen der politischen Situation nach der Veröffentlichung so gut wie unbekannt geblieben.

(4) http://cimec.ro

(5) Siehe Fußnote 11

(6) D. Modola, Eugen Ionescu și reteatralizarea teatrului românesc; Eugen Ionescu despre creația teatrală, in: Teatrul azi, 6-7-8-9/2002, S. 10-22

(7) M.Mincu, Accente. Iosif Naghiu - 70, in: Cotidianul vom 22.6.2002. Seine heftigsten Kritiker 1970 waren Valentin Silvestru, Dinu Săraru, und Nicolae Dragoș. Mincu fragt, warum ihn Manolescu nicht in seiner Liste für die Dramatik aufgenommen hat. Vgl. die Ankündigung von M. Fulger des ersten Bandes seiner Theaterstücke in: Cotidianul 17.08.2002

(8) Gespräche mit Maria Sârbu und Costin Manoliu in Teatrul azi, 5-6/2000, S.11-17: Suntem mereu tributari marii dramaturgii, Critica e receptivă, și, uneori, chiar binevoitoare față de dramaturgia românească.

(9) G. Astaloș, Politikon, primul tom - teatrul politic, București 1996, S. 341-352

(10) http://www.romlit.ro

(12) D. Duma / G. Saizescu, Teatrul, încotro?, București 2002.

(13) Breath (Atem), Uraufführung 1969.

(14) In Alexandru Tocilescus fulminanter Inszenierung von Ion Luca Caragiales „Verlorenen Liebesbrief“ den Brînzovenescu 1999; bei Vlad Mugur in Goldonis „Zwei Zwillinge aus Genua“ den Arlechino - in der letzten Spielzeit in der bejubelten Marivaux-Inszenierung von Felix Alexa: siehe V. Gherasim, Un actor total al Teatrului Național București. Dan Puric: „Arta noastră are un început, dar niciodată un sfîrșit“, in: Cotidianul 29.09.2001.

(15) Gordon Craig, Antonin Artaud und Haig Acterian stehen Paten für die theoretischen Überlegungen, die in Interviews oder Kurzvorträge verstreut sind: O lume nouă, un teatru nou (Eine neue Welt, ein neues Theater), in: Teatrul, încotro?, a.a.O., S.297-305; C. Rhea, România care a dispărut, București 2002, S. 166-187; C. Rhea, 22 de martori la destin, București 2002, S.262-287; S. Kerim: Dan Puric - „Energia pe care o dau eu publicului se cheamă dragoste“ - in: Formula AS, Jg. XII, Nr. 522 / Juli 2002, S. 16-17.

(16) F.Ichim, La vorbă cu Vlad Mugur - supliment revista „Teatrul azi“, București 2000; Vlad Mugur, spectacolul morții - dosar gîndit și alcătuit de Marta Petreu și Ion Vartic, Cluj-Napoca 2001 (Biblioteca Apostrof); Teatrul azi 10-11/1999, S. 28-36: Jubiläum - „Vlad Mugur, 50 de ani de teatru“; Teatrul azi 8-9-10/2001, S. 24-31: „Vlad Mugur, extrem-contemporanul nostru“ (zum Tod des Regisseurs: Marta Petreu und Doina Modola); Teatrul azi 11-12/2001, S. 66-71: „Au lucrat cu Vlad Mugur“ (Sorin Leoveanu, Lia Manțoc, Helmut Stürmer); G. Simon, Teatrul Național din Cluj asaltat de public. Hamlet în mileniul III - contemporanul lui Vlad Mugur, in: Cotidianul 5.10.2001.

(17) C. Rhea, 22 de martori la destin, a.a.O., S.319.

(18) Teatrul azi, Nr. 5-6-7/2001; zugleich wurden auch Helmut Stürmer und Alexandru Tocilescu ausgezeichnet; Vgl. C. Popovici, Irina Petrescu îl consideră părinte spiritual pe Liviu Ciulei, in: Cotidianul 26.06.2001.

(19) Spielzeit 1980/1981.

(20) Zu seinem 55-ten Geburtstag siehe Ziua, 11.09.2002.

(21) A. Georgescu, Cum s-a pierdut o scrisoare, in: Scena anul II, 18 / octombrie 1999, S. 20-21; I. Dumitrescu, Premiera piesei „O scrisoare pierdută“ a fost un succes total, in: Cotidianul, 20.09.1999; M. Constantinescu, Aria scrisorii pierdute, in: România literară 40/11.10.1999.

(22) L. Marcu, Protejatul lui Răzvan Teodorescu, Ludovic Spiess se clatină, in: Evenimentul Zilei 16.09.2002.

(23) www.observatorulcultural.ro

(24) Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică în pericol in: România literară 42/20.10.1999: M. Constantinescu, Ce n-a reușit Ceaușescu; E. Vodă, Stați așa!

(25) M. Constantinescu - Generozitatea artistului de cursă lungă, in: România literară 36/11.9.2002.

(26) Die Liste ist, wie immer, unvollständig und wird, mit philologischer Akribie erweitert werden. Hervorheben möchte ich, mit einem herzlichen Dank verbunden, den Namen Florica Ichims, die mir die Kollektion von Teatrul azi, deren Leiterin sie bis vor einigen Wochen war, zur Verfügung gestellt hat.

(27) www.ziare.com

(29) Der Spezialist hierzu ist Prof. Klaus Heitmann, Emeritus der Heidelberger Universität, bei dem ich promoviert habe und der sich wirkungsvoll um meinen beruflichen Werdegang gekümmert hat - seine neueste Studie: Literatur und Politik in Moldova - in: Südosteuropa Mitteilungen (München), 42. Jg, 3/2002, S.28-53.

(30) Nach Observatorul cultural 132/6.9.02, unter „Situri basarabene“: http://flux.press.md; www.soros.md; www.contrafort.md; www.chisinau.md; www.md

(31) K.Heitmann, a.a.O., S.43.

(32) Nr. 10-11/2000, S. 47-48.

(33) Wichtige Informationen bietet die Seite www.dr-savescu.com/eminescu an.

(34) Nr. 8-9-10/2001, 32-55.

(35) Nr 1-2/2001: redactor șef - Valentin Tăzlăuanu; Beiträge von Constantin Cheianu, Ion Ungureanu, Serafin Saka, Leonid Cemortan, Nicolae Negru, Irina Nechit, Ștefan Oprea, Mihai Cimpoi und Petru Vutcărau, Direktor des Theaters Eugen Ionescu. Im Internet zu lesen unter www.sud-est.md; dazu Revista revistor - România literară 47/29.11.2000; V. Gherasim, La Chișinău se menține sistemul clasic educațional - o moștenire primită de la ruși. În teatru, România posedă un potețial creativ uimitor, in: Cotidianul, 17.08.2001.

(36) Einen kurzen historische Überblick gibt H.Hockl in Südostdeutsche Vierteljahresblätter (München) 2/2002, S. 192; auf S. 191 berichtet die Redaktion über die gegenwärtigen publizistischen Auseinandersetzungen. Siehe auch: „Românizarea Teatrului German de Stat din Timișoara?“, in: Cotidianul, 6.04.2002.

(37) www.infotim.ro/tgst

(38) Allgemeine Deutsche Zeitung (ADZ), Hermannstädter Zeitung, Banater Zeitung, Siebenbürger Zeitung - zu finden auch bei http://www.ziare.com/.

(39) V. Anghelescu, Un nou festival teatral, in: Curentul, 4.09.2202.

(40) Organisiert von der Stiftung „Abacadabra“ - siehe Ziua, 7.09.2002; G. Simon, „Jocul de-a teatrul“ și reabilitarea parcurilor bucureștene, in: Cotidianul, 27.6.2002.

(41) L. Patlanjoglu: În topul criticii: Valeria Seciu, Marcel Iureș, Sorin Leoveanu, in: Curentul, 5.01.2002: Regie-Student Radu Apostol, Aufführung Acasă (Zu Hause); M. Constantinescu, Acasă, in: România literară 25/27.06.2001.

(42) Da sie noch im Wettbewerb sind, gebe ich hier nur die Quelle an: Observatorul cultural 126/23.-29.7.2002, S. 21 (im Internet unter der bereits genannten Adresse zu suchen über: Archiv - Nr. 126 - zehnte Abteilung: ARTE - dritter Hinweis)

(43) Siehe Anm. 10: Hier eine kurzgefasste Auswahl - George Banu bezog sich auf Brecht und Artaud; Cătălina Buzoianu berichtete über ihre Anfänge in den siebziger Jahren und den wichtigen Einflüsse, die ihre Arbeit prägten; Ion Cojar bezog sich auf Aristoteles, Schelling, Todorov, Mircea Florian; Dana Duma stellte die Verflechtungen mit dem Film zur Diskussion; Mircea Diaconu forderte ein Theatergesetz; Catrinel Dumitrescu ging auf den Theaterunterricht ein; Mihnea Gheorghiu bezog sich auf Shakespeare; Mircea Ghițulescu referierte über die Sprache des Films; Raluca Iancu über die viel diskutierte Caragiale-Aufführung; Dan Puric dachte über die Grenzen des heutigen Theaters nach und blickte auf die Zukunft; Geo Saizescu bezog sich auf Kant, um ein Theater der Werte zu fordern; Ion Toboșaru sprach von einer „Theatrosphäre“ der Welt.

(44) M. Constantinescu, Calcîiul lui Achile, in: România literară 6/1999; V. Gherasim, D'ale carnavalui, un teleplay care va ramîne în fonoteca de aur a TVR, in: Cotidianul, 27.06.2002.

(45) Internetseite www.uniter.ro mit wichtigen Informationen zur Geschichte des Verbandes.

(46) G. Simon, La Naționalul bucureștean, o sărbătoare bine temperată, in: Cotidianul, 6.04.2002; V. Anghelescu, Actorul sculptează în zăpadă, in: Curentul, 6.04.2002: hier wird alles geglättet und nur nebenbei angemerkt, dass drei Preisträger nicht anwesend waren.

(47) Dies löste heftige Kritik aus: G. Simon, Teatrul Azi a murit! Trăiasca Teatrul!, in: Cotidianul, 8.08.2002; I. Popovici, UNITER acuză Ministerul Culturii și Cultelor de dezinteres față de teatru și problemele acestuia. Protestul împotriva demiterii redactorului șef al revistei „Teatrul azi“ a fost semnat de importanși oameni de cultură, in: Ziua, 8.08.2002; D. Tudoran, Ciufulici și Interim (I), in: Cotidianul, 15.08.2002; F. Ichim, Întrebările ministrului Culturii - „Care-i problema?“, in: România liberă 20.08.2002.